Artystyczna interwencja w biznesie. Dlaczego jest potrzebna?

Biznes i świat sztuki wydają się bardzo odległe. W stereotypach. Jednak, kiedy się nad tym zastanowimy, to każda nasza działalność może istnieć właśnie dzięki kulturze. A świat sztuki to potężny biznes. Na co dzień o tym zapominamy. Zamykamy biura przed kolorami, a artystom brakuje zdolności do promowania swojej sztuki. Tymczasem badania twierdzą, że wszystko może zostać połączone.

Obszerny raport przeprowadzony przez Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki skupia się na konieczności trenowania artystów, by lepiej rozumieli świat przedsiębiorców. Podkreślają, że artysta musi zachować własną autonomię, ale są pewne umiejętności (jak język biznesu, zarządzanie projektem), które warto przyswoić. Ważnym elementem tego badania jest potwierdzenie, że artystyczna interwencja w biznesie jest konieczna.

Autorzy przytaczają wypowiedzi dwóch stron – artystów i przedsiębiorców. Pada takie stwierdzenie jak „Artyści pomogą zobaczyć ludziom świat z innej perspektywy”. Zaś w zaletach artystycznej interwencji pojawiają się takie argumenty:

  • odblokowanie pola do dyskusji
  • inspirowanie innych
  • porządkowanie sprzeczności, konfrontacji i tarć
  • kreowanie możliwości otwarcia się poprzez mówienie o tym, co niewypowiedziane
  • wyciąganie ludzie z ich strefy komfortu

Aby artyści mogli zainterweniować potrzebują do tego przestrzeni, jak również zaufania i otwarcia na ich działalność. O to jednak czasem trudno, gdyż taka działalność kojarzy się z chaosem i kontrowersją. Nic bardziej mylnego.

Interwencja artystyczna może być rozumiana na wiele sposobów. Może to być uatrakcyjnienie budynków i ich wnętrz, ale również, jeśli nie przede wszystkim – praca z ludźmi. Warsztaty, ćwiczenia, a poprzez nie rozwijanie umiejętności jak kreatywność czy otwartość.  Są to podstawowe rodzaje działalności, bo pomysły są nieograniczone.

Człowiek nie jest maszyną, a tworzenie sztuki to dla niego niezbędny element życia. Na co dzień o tym nie pamiętamy, a wydajność pracowników spada. Czy nie lepiej się myśli w miłych przestrzeniach? Albo kiedy ma się do dyspozycji narzędzia, które pozwalają rozbudzać kreatywność?

Jeśli nadal twierdzicie, że artysta w biznesie jest niepotrzebny, zastanówcie się kto zaprojektował wiele pięknych biurowców? Dlaczego tak wiele mówi się o miejscach przyjaznych pracy, a sztywną biurową atmosferę zastępuje się kreatywnie urządzonymi strefami odpoczynku?

Zapraszamy Was, przedsiębiorców, na artystyczne warsztaty, które pomogą zobaczyć świat inaczej.

Natalia Krawczyk

Dodaj komentarz   

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.
X