O dźwięku z Martą Karalus i Krzysztofem Topolskim. Kolejny warsztat za nami

Warsztaty dźwiękowe to drugie z kolei zajęcia dla przedsiębiorców. Tym razem uczestnicy między innymi uczyli się rozpoznawania dźwięków. Wyszli również w teren, by tam nagrywać odgłosy różnymi metodami. Stworzyli także krótkie formy akustyczne.

Poniżej prowadzący Marta Karalus i Krzysztof Topolski opowiadają o roli dźwięku, a także przełożeniu pracy uczestników warsztatów na ich codzienną pracę w biznesie.

Co chcieliby Państwo przekazać osobom pracującym w biznesie? Jakie wartości czy umiejętności?

Krzysztof Topolski:  Nasze warsztaty opowiadają o słuchaniu, o dźwięku: dźwiękach, które nas otaczają, o bogactwie dźwięków, o całym ich wszechświecie, który jest wokół nas i tutaj próbujemy to pokazać. Nie tylko biznesowi, ale wszystkim, z którymi pracuję. Pokazuję te fenomeny, bo sam też się tym zajmuję. To się wszystko wiąże z różnymi praktycznymi czynnościami jak rejestrowanie dźwięku, jego produkcja projektowanie, sound design. To są wszystko użyteczne umiejętności, które można w różnych sferach, czy to przedsiębiorczości czy kreatywności wykorzystać. Mniej więcej chodzi o to, żeby pogłębić swoje umiejętności słuchania czy świadomości akustycznej czy tego, że dźwięk jest nieodzownym elementem naszej rzeczywistości – wszelkiej rzeczywistości.

W jaki sposób zajmowanie się dźwiękiem może przełożyć się na pracę przedsiębiorców?

Marta Karalus: Jeżeli miałabym powiedzieć, po co dźwięk i po co praca z dźwiękiem, to wydaje mi się, że najważniejsze jest rozróżnienie, o którym mówi Paulina Richert – na przykład na słyszenie i słuchanie. To jest praca z ludźmi. W przedsiębiorstwie nigdy nie pracuje się samemu, więc poszerzanie pola słuchania czy uczenie się słuchania – to jest również uczenie się słuchania otoczenia, a w szerszym kontekście uczenia się tego, co otoczenie od nas chce i co my możemy mu dać. Ciężko mi jest opowiadać o tym, ponieważ mówienie o dźwięku w kontekście przydatności jest mi obce. To znaczy nigdy się w ten sposób nad tym nie zastanawiałam. Natomiast tego, co też mi się wydaje brakuje, to uważności na otoczenie i na to, co mówimy, w jaki sposób mówimy.

Co jest ważne dla Pana w pracy jako artysty?

K.T.: Ważne dla mnie jest to, że jestem ciągle ciekawy czegoś i ciągle coś sprawdzam. Można to powiązać ze słowem zabawa – zabawa połączona z ciekawością. Tak bym to nazwał. Z drugiej strony jednak też emocje są ważne. Dobra zabawa generuje dobre emocje. Jednocześnie staram się przez to ciągle poznawać siebie.

Panuje stereotyp, że artyści nie nadają się do biznesu. W jaki sposób prowadzi Pan swoją działalność? Czy sam zajmuje się Pan promocją?

M.K.: Nie jestem artystką. Jestem edukatorką, koordynatorką, piszę projekty. Jestem prezeską stowarzyszenia, które zaprasza często artystów do tworzenia. Sama realizuję warsztaty, ale też piszę projekty, rozliczam je i promuję. To jest duża część mojej pracy – praca biurowa, koordynacja, spinanie różnych wątków. To żeby cały projekt trzymał się przysłowiowej… całości [śmiech]. Staram się wykorzystywać wszelakie media, kontaktuję się z mediami. Promuję też osoby, artystów, z którymi współpracuję. To jest też moja rola. Także nie promuję siebie, ale projekty i ludzi, z którymi pracuję.

Zdjęcia Bogna Kociumbas

Marta Karalus – kuratorka edukacji, edukatorka, koordynatorka projektów. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów artystycznych dla dzieci i młodzieży. Absolwentka etnologii i antropologii kulturowej UMK w Toruniu; Prezeska Stowarzyszenia SZTUKA CIĘ SZUKA oraz członkini Fundacji Fabryka UTU. W latach 2009-2011 pracowała na stanowisku specjalistka do spraw edukacji dla dzieci i młodzieży w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu.

Krzysztof Topolski – perkusista, improwizator, twórca instalacji dźwiękowych. Grał w zespołach Ludzie, Kobiety, Night Come, Red Rooster, Dzieci Kapitana Klossa. Występuje solo jako Arszyn. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronics, muzyka improwizowana i elektroakustyczna. Organizuje prezentacje, wykłady i warsztaty poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku. Jest kuratorem festiwalu Soundplay/Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku.

Dodaj komentarz   

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.
X