Rozmowa podsumowująca z Natalią Brylowską – pomysłodawczynią projektu

Seria warsztatów, konsultacji i spotkań w tym roku dobiegła końca. Czas na podsumowanie pierwszych dwunastu miesięcy projektu Kultura Spotyka Biznes. Rozmawiam z Natalią Brylowską, pomysłodawczynią tej inicjatywy.

Skąd pomysł na stworzenie projektu?

Z wykształcenia jestem antropologiem kultury i menedżerem kultury. Na co dzień łączę wiedzę i umiejętności z dwóch sfer – wiedzy o sztuce i kulturze współczesnej oraz zarządzania, które ma swoje podstawy w świecie biznesu. W moim spojrzeniu na świat nie ma takiego podziału – są tylko różne perspektywy. W praktyce spotykamy się często z stereotypowymi barierami miedzy sztuką i biznesem, ale równie stereotypowymi formami kontaktu (sponsoring, kontrakty). W projekcie chcieliśmy wyjść poza te standardowe relacje i dać przestrzeń do realnej wspólnej pracy, dzięki której ludzie mogą się poznać i uczyć od siebie.

Co było najtrudniejsze w przygotowywaniu projektu?

Myślę, ze wejście w nowy obszar – współpracę z biznesem, którym jeszcze nie zajmowaliśmy się w taki sposób. Zawsze przy organizowaniu czegoś po raz pierwszy trochę jako eksperymentu odczuwam zarówno satysfakcję jak i niepokój (uśmiech). Najważniejsze było dla mnie takie zorganizowanie konsultacji i programu warsztatów, które będą z jednej strony odpowiadać osobom do których są skierowane, a jednocześnie w niestandardowy sposób otworzą ich kreatywność.

Dlaczego akurat te konsultacje i te warsztaty pojawiły się w ramach programu?

Program konsultacji był wynikiem przyglądania się potrzebom artystów zarówno w rozmowach, bezpośrednim kontakcie na co dzień z lokalnym środowiskiem kultury jak i wiedzy, jaką czerpiemy w Obserwatorium z badań naukowych dotyczących sytuacji środowisk artystycznych. Zdecydowanie najwięcej potrzeb pojawia się w momencie wychodzenia z własną twórczością na rynek – i to zarówno rynek świata sztuki jak i rynek pracy w branżach kreatywnych oraz zakładania własnej działalności biznesowej w oparciu o swoją twórczość. Dlatego zaprosiliśmy ekspertów zajmujących się alternatywnymi źródłami finansowania , prawem autorskim oraz kształtowaniem wizerunku i planowaniem działań biznesowych. Kształt warsztatów opracowaliśmy wspólnie z artystami z Gdańska i Trójmiasta, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu warsztatów artystycznych i są otwarci na nowe sposoby działania. Sami chcieli sprawdzić się w nowej roli i kontakcie z nową grupą odbiorców. Zależało nam na bliskim kontakcie z procesem twórczym, ukazaniu poszczególnych kroków, jakie artysta pokonuje w swojej pracy i odnalezieniu analogii z procesem i inspiracji dla procesów zarządzania zespołami biznesowymi oraz tworzenia oferty biznesowej.

Jak uczestnicy reagowali na warsztaty?

Artyści wykazali niesamowitą otwartość na poprowadzenie takich warsztatów i poznanie nowych kierunków rozwoju własnej działalności artystycznej przez współpracę z biznesem. Widziałam jak w miarę uczestniczenia w projekcie zacierały się granice miedzy sztuką a biznesem, a tworzyły relacje miedzy konkretnymi osobami.

Czy było coś, co zaskoczyło Cię w trakcie realizacji projektu?

Zaskoczyło mnie, że zmianą w organizacji pracy są zainteresowani raczej pracownicy niższego szczebla niż osoby zarządzające w organizacjach biznesowych. Być może wynika to z nadmiaru pracy i obowiązków, które ciążą na menadżerach. Bardziej zainteresowane są osoby prowadzące własne małe firmy i same kształtujące ich kulturę organizacyjną, strategie działania nie będące związane z polityką dużych korporacji.

Czy cel został osiągnięty czy projekt będzie kontynuowany?

Ciągle myślimy nad kontynuacją programu – na pewno chcemy dalej działać na rzecz łączenia sfery kultury i biznesu. Najbardziej zależy nam na wzmocnieniu pozycji artystów i osób reprezentujących kulturę w relacjach z branżą biznesową, szczególnie w sektorze kreatywnym gidze ich praca, twórczość stanowi rdzeń, wokół którego rozwijają się biznesowe przedsięwzięcia. W przyszłym roku chcemy pogłębić współpracę z organizacjami biznesowymi, które są zainteresowane rozwijaniem swojej firmy w sposób niestandardowy i już szukamy chętnych do włączenia się w projekt. Nadal będziemy wspierać artystów dając im możliwości uzyskania nowych umiejętności w bardzo konkretnych kwestiach związanych z promocją własnej twórczości i korzystaniem z praw autorskich. Sami chcemy rozwinąć jeszcze metodologię warsztatów artystycznych tak, by odpowiadały na zapotrzebowanie ze strony biznesu, a jednocześnie ukazywały rzeczywisty proces artystyczny.

Rozmawiała Natalia Krawczyk

Dodaj komentarz   

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.
X